Wednesday, May 11, 2011

Mop Lantai

Sudah menjadi rutin harian saya selepas solat subuh saya akan online untuk baca Metro. Lagipun memang sudah 2 tahun saya tidak amal tidur selepas subuh. Jadi hari ni selepas baca Metro saya bercadang nak mandi, sarapan dan terus sambung taip thesis, tapi niat tu terbantut kerana jiran saya ( mak arab) tengah mandi. Saya agak hairan campur terkejut kerana dalam minggu ni boleh dikatakan setiap pagi dia akan mandi. Mungkin anda hairan kenapa saya menggunakan perkataan 'boleh dikatakan setiap pagi' Adakah dia tidak mandi sebelum ini???? Bukan tak mandi tapi sebelum ni nak tengok dia mandi seminggu sekali pun susah tau, bau badan dia tak payah la saya cerita kerana saya rasa anda boleh agak kan...tapi point utama saya bukan nak cerita pasal mak arab tu.

Berbalik kisah saya tadi, selepas tengok mak arab ada dalam toilet, saya membatalkan hasrat saya untuk mandi dan terus masuk bilik. Tiba-tiba saya terfikir alang-alang tunggu dia mandi baik saya kemas bilik. Perkara pertama apabila kemas bilik saya akan pastikan cecair Dettol ada. Ini kerana saya mop lantai pakai cecair ni...memang bagus pakai Dettol kalau nak mop lantai. Petua ni saya dapat daripada ex-rumate saya dulu. Dia orang arab juga tapi berbeza dengan jiran saya. Dia memang cukup jaga kebersihan maklumlah budak farmasi. Terima kasih ye kerana berkongi petua ni dengan saya...

Selepas pastikan cecair Dettol ada, saya pun mulalah kemas bilik, kemas meja, susun buku-buku, sapu meja, sapu lantai, sapu karpet dan lain-lain lagi. Kemudian, bermula la bahagian mop lantai pulak selepas bab sapu-menyapu berakhir. Saya bukan mop lantai je pakai Dettol tapi meja tulis saya pun saya lap pakai Dettol juga. Dari tadi saya tak perasan yang rumate saya ( bukan mak arab ye tapi orang Malaysia) sedang perhatikan saya. "eyu memang kerap mop lantai ek" rumate saya bersuara selepas diam dari tadi. Saya hanya angguk dan senyum. Bukan nak kata saya bersih tapi bagi saya kebersihan tu mesti dijaga. Memang itu yang selalu mama ada arwah nenek saya pesan.

Selepas mop lantai saya terus mandi dan sarapan. Ahhhhh leganya duduk dalam keadaan segar, bersih dan selesa. Rumate saya bagitau nasib baik dia dapat rumate macam saya..."semester depan tak tau la siapa rumate akak harap-harap dia macam eyu juga" kata rumate saya sebelum pergi Lab.



No comments:

Post a Comment