Friday, May 6, 2011

I LOVE U, PAPA

Saya hanya insan biasa yang punya hati dan perasaan. Kadang-kadang gembira kadang-kadang berduka. Setiap ape yang saya rasa saya lebih suka pendam tambahan lagi kalau sesuatu yang sedih. Biarlah saya pendam rasa asal orang lain gembira (cece baik punya). Saat yang paling gentir yang pernah saya alami ialah kehilangan papa dan nenek saya. Walaupun tarikh Father's day bulan depan ( 19 June ) tapi saya ingin berkongsi cerita tentang arwah papa.

Walaupun dah lebih 2 tahun arwah papa pergi tapi kenangan dengan papa tak saya lupa. Papa amat memahami saya dan sangat sabar dengan kerenah saya. Saya masih ingat ketika saya mendapat tawaran sebagai guru, arwah papa adalah orang yang gembira. Waktu tu saya menangis bukan kerana gembira tetapi sedih kerana saya tak pernah mimpi nak jadi seorang pendidik. Selepas hari pertama lapor diri saya merungut dekat arwah papa, Saya bagitau kaki saya sakit dan saya tak tahan kalau berdiri lama-lama. Arwah papa pujuk saya dengan memberi wang supaya saya beli kasut baru waktu tu arwah papa bagi lebih kurang rm500 untuk beli kasut dan handbag baru. Selepas balik kerja tiap-tiap hari saya merungut dekat arwah papa ketika dalam kereta 'penat la' 'tak larat' 'hari-hari kena menjerit dalam kelas dan tension' tapi arwah papa suruh saya bersabar. Tapi tugas sebagai guru tak pernah saya abai kerana papa sentiasa ingatkan saya itu amanah so kita kena jalankan tugas kita sebaiknya. lebih kurang sebulan sebelum arwah papa meninggal, saya ada keluar dengan arwah papa beli kasut baru. Masa dalam kedai saya tunjuk kat papa "cantik tak papa" arwah papa jawab "cantik make sure kasut tu tak sakit kaki" saya senyum. Selepas tu, kami makan di restoran Wida. Itu antara detik-detik terakhir saya dengan arwah papa.


Papa, terima kasih kerana menjadi seorang ayah yang terbaik untuk eyu,abang dan adik-adik. Dan terima kasih kerana sentiasa bersabar dengan perangai eyu. Nasihat papa akan sentiasa eyu ingat.



AL-FATIHAH buat JOHAN BIN ABU HASSAN


No comments:

Post a Comment